Tip: Hoe en wanneer instellen cookiemelding
Tip: Hoe en wanneer instellen cookiemeldingEen cookie of magic cookie is een hoeveelheid data die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze opgeslagen wordt en bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt. Zo kan de server de browser opnieuw herkennen en bijhouden wat de gebruiker, c.q. de webbrowser, in het verleden heeft gedaan. Een dergelijk historie is bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden interessant. Vanwege de privacyaspecten is het gebruik van cookies, dat zich veelal aan het oog van de internetgebruiker onttrekt, in deze situaties omstreden. (bron: Wikipedia)
Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en de Autoriteit Persoonsgegevens deelt cookies in 2 hoofdcategorieën in, namelijk: functionele en niet-functionele cookies, in werkelijkheid bestaan deze categorieën uit meerdere typen cookies, voor meer duidelijkheid is het nodig om deze 2 categorieën in meer detail te bekijken. Om te voldoen aan de cookiewet dien je de volgende regel in gedachten te houden: functionele cookies = geen toestemming nodig, niet-functionele cookies = wel toestemming nodig.
Functionele cookies = geen toestemming nodig
De hoofdgroep functionele cookies is op te delen in 2 subgroepen:
De hoofdgroep functionele cookies is op te delen in 2 subgroepen:
- Functionele (noodzakelijke) cookies: Deze cookies zorgen ervoor dat jouw website goed functioneert. Denk hierbij aan cookies die functies voor basisnavigatie en aan het winkelmandje dat onthoudt wat je als bezoeker bij een vorig bezoek aan de webshop in je winkelmandje hebt gestopt.
- Voorkeurscookies: Deze cookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden, die van invloed is op het gedrag en vormgeving van de website. Denk hierbij aan de voorkeurstaal of de regio waar iemand woont.
Niet-functionele cookies = wel toestemming nodig
De hoofdgroep functionele cookies is op te delen in 2 subgroepen:
- Analytische cookies: Door middel van deze cookies krijg je inzicht in hoe bezoekers jouw website gebruiken, een goed voorbeeld hierbij is bijvoorbeeld Google Analytics.
- Social media cookies: Denk hierbij aan de bekende share en like-knoppen van bekende platformen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, maar ook een filmpje dat geplaatst staat op jouw website via Youtube en je Twitter- en Facebookberichtenfeed.
- Advertentie cookies: De advertentie cookies worden gebruikt om bezoekers de juiste advertenties te laten zien op diverse (sociale) platformen. Dit type cookie stelt een bedrijf in staat om de marketing gericht en efficiënt in te zetten, door advertenties te tonen, die toegesneden en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
- Niet-geclassificeerde cookies (vaak cookies van derden): Dit type cookie komt momenteel nog voor. Door de overgang van het oude naar het nieuwe systeem zijn er nog een aantal cookies die niet geclassificeerd zijn. Uiteraard zullen deze cookies steeds meer onderverdeeld worden in de bovenstaande categorieën. Belangrijk is om na te gaan of deze cookies van een derde partij komen en wat voor gevolgen het type cookie kan hebben voor de privacy van de bezoeker.
In principe moet bij het gebruik van niet functionele cookies een cookiemelding worden getoond. Er zijn echter een aantal aanpassingen mogelijk, waardoor je alsnog geen cookiemelding nodig hebt.
- Analytische cookies: Wanneer je alleen bezoekersaantallen meet met Google Analytics en je stelt hem privacy-vriendelijk in, volgens de richtlijn van de Autoriteit Persoonsgegevens, dan is er geen cookiemelding nodig.
- Social media cookies: Wanneer je gebruik maakt van inactieve "grijze" social media-buttons die pas cookies laden op je website na activering, val je onder een uitzondering en heb je geen cookiemelding nodig.
- Advertentie cookies: Hier is de escape dat je geen doelen meet en je Google Analytics privacy-vriendelijk instelt. Echter, op dat moment kun je niet meten in hoeverre je campagnes effectief zijn. Wij adviseren daarom bij online marketing altijd doelen in te stellen en te werken met een cookiemelding.
- Standaard widget van externe bedrijven: Veel bedrijven hebben standaard widgets voor op je website zoals reserveringssystemen, Facebook en Mailchimp. Daarbij worden altijd cookies geplaatst door deze bedrijven en heb je dus een cookiemelding nodig.