Klant toevoegen en beheren
Klant toevoegen en beherenKlant toevoegen en beheren is een handige tool om er voor te zorgen dat U gemakkelijk alle gegevens van uw klant kunt toevoegen en beheren. Zo nodig kunt U er veranderingen in maken of nieuwe klanten toevoegen, ook kunt U hier controleren of deze klant geblokkeerd is of bepaalde kortingen en dergelijken krijgt/ontvangt.
Hieronder een voorbeeld van de velden die in te vullen zijn onder '+Klant Toevoegen'.
Onder '+ Klant Toevoegen' kunt U de volgende functies toevoegen en wijzigen:
- Relatiecode: De code waaronder de klant wordt herkent, deze is op volgorde van welke het eerste is toegevoegd en is opvolgend.
- Bedrijfsnaam: Hierin vult U de bedrijfsnaam van de klant in, waaronder deze bekend staat.
- Titel: De titel is een beleefdheidsvorm waaronder U de klant aanspreekt, Dhr of Mevr als U niet weet welk geslacht de klant is kunt u deze ook als onbekend laten.
- Voornaam: De voornaam van de klant, zover deze bekend is.
- Voorvoegsel: Mogelijke voorvoegsels die tussen de voor en achternaam komen te staan?
- Achternaam: De achternaam van de klant, zover deze bekend is.
- Persoon: De volledige naam van de klant met daarvoor of het een heer of mevrouw is zoals is aangegeven in de voorgaande velden.
- Adres: De straat waar de klant woont met het huisnummer erbij, zoals deze bekend is.
- Postcode: De postcode van het bedrijf of de klant.
- Plaats: Welke plaats het bedrijf geplaatst is, hierbij wordt het hoofdkantoor bedoeld als het meerdere vestingen betaamd.
- Provincie: In welke provincie het hoofdkantoor gevestigd is van het bedrijf of de klant.
- Land: In welk land het bedrijf gevestigd is of zo nodig het hoofdkantoor.
- Telefoonnummer: Het telefoonnummer waaronder deze klant bereikbaar is.
- Telefoonnummer mobiel: Het mobiele telefoonnummer waaronder deze klant bereikbaar is.
- KvK-nummer: Kamer van koophandel nummer, die elke officieel bedrijf behoort te bezitten.
- BTW-nummer: Door de belastingdienst verstreken BTW nummer.
- BTW-plichtig: Hier kunt u aanvinken of deze klant BTW-plichtig is of niet.
- Emailadres: Het email-adres waarop deze klant bereikbaar is.
- URL-website: De URL van de website van deze klant.
- Default betalingswijze: Welke betalingswijze deze klant als zijn of haar standaard gebruikt.
- Default akkoord betalingswijze: Of de klant standaard akkoord gaat met de betalingswijze of niet.
- Inlognaam: Inlognaam van de account van de klant
- Wachtwoord: Wachtwoord van de account van de klant.
- Geblokkeerd: Of deze klant geblokkeerd is of niet.
- Kortingspercentage: Hoeveel percentage korting de klant ontvangt bij een bestelling.
- Drempelbedrag francolevering: Vanaf welk bedrag een levering gratis wordt geleverd, vaak worden bestellingen bij grote leveringen gratis bezorgd als een vorm van service naar de klant toe. Hier kunt u aangeven vanaf welk bedrag dit ingaat.
- Wil nieuwsbrief ontvangen: Of de klant wel of geen nieuwsbrief wil ontvangen, zover uw bedrijf een nieuwsbrief heeft.
- Bankrekeningnummer / IBAN: de Bankrekening of IBAN van de klant waar de betalingen mee worden afgehandeld.
- Ten name van: Op welke naam de bestelling moet worden geleverd, het kan zijn dat de bestelling niet is voor degene die besteld maar voor iemand anders, daarbij is het handig om een Ten name van in te kunnen vullen om aan te geven naar wie de levering moet worden gedaan of wie de betaling doet als het niet de klant zelf betaamd.
- Kan basisorder maken: Of deze klant een basisorder kan maken.
- Rubriek: Onder welke rubriek de klant wordt onderverdeeld, soms is het handig om mensen in rubrieken onder te verdelen, vooral in grote bedrijven is dit handig om makkelijke klanten terug te vinden. Mogelijk ook handig als U klanten heeft van grote bedrijven waar veel medewerkers van bij U bestellen.
- Publiceren: Of de klant het wil toestaan om de gegevens te publiceren of niet, vaak wil een klant liever niet dat de gegevens bekend worden gemaakt buiten de privé bestellingen bij uw bedrijf.
- Datum toevoeging: Wanneer deze klant is toegevoegd.
- Is abbonementsklant: Of de klant een abonnement heeft.
- Opmerkingen: Voor eventuele extra opmerkingen over deze klant die van toepassing zijn. Waaronder mogelijke gegevens die niet worden onderverdeeld of invulbaar zijn bij de andere velden hierboven.
Zoals U kunt zien en lezen zijn er veel velden die in kunnen worden gevuld om uw klantgegevens bij te houden en makkelijk en overzichtelijk terug te vinden hoe U bijvoorbeeld contact kunt opnemen met uw klanten of waar deze zich bevindt, ook de bankgegevens zijn mogelijk bekend waardoor facturatie en betalingen gemakkelijker terug te vinden zijn.
Het kan zijn dat betalingen ten name van iemand anders gaan dan de klant die de bestelling heeft geplaatst dat soort informatie is ook handig bij een shop, gezien daardoor makkelijk terug te vinden is waar de mogelijke bestellingen of betalingen aan verbonden zijn.