Cross-selling
Cross/Up-selling
Bij cross-selling worden tijdens de bestelling of aankoop van een product of dienst, aanvullende of ondersteunende producten of diensten aangeboden. Naast cross-selling kun je ook denken aan up-selling. Een goed voorbeeld van cross-selling is bijvoorbeeld het verkopen van frietjes bij een hamburger. Een goed voorbeeld van upselling is het aanbieden van een extra large frietjes is plaats een regular size.
Verkoop meer door Cross- en Up-selling
Bij cross-selling bied je op de productpagina of tijdens het bestelproces bijpassende producten aan. Bekende voorbeelden van cross-selling zijn het aanbieden van batterijen bij speelgoed. Of het aanbieden van cartridges bij een printer. De klant heeft deze aanvullende artikelen waarschijnlijk nodig, dus zijn ze zo aan de winkelwagen toegevoegd.
Wat is Cross-selling?
Hierbij wordt tijdens de aankoop van een product of dienst, aanvullende of ondersteunende producten of diensten aangeboden. Bijvoorbeeld frietjes bij een hamburger.
Bij cross-selling bied je op de productpagina of tijdens het bestelproces bijpassende producten aan. Bekende voorbeelden van cross-selling zijn het aanbieden van batterijen bij speelgoed. Of het aanbieden van cartridges bij een printer. De klant heeft deze aanvullende artikelen waarschijnlijk nodig, dus zijn ze zo aan de winkelwagen toegevoeg
Bij cross-selling bied je op de productpagina of tijdens het bestelproces bijpassende producten aan. Bekende voorbeelden van cross-selling zijn het aanbieden van batterijen bij speelgoed. Of het aanbieden van cartridges bij een printer. De klant heeft deze aanvullende artikelen waarschijnlijk nodig, dus zijn ze zo aan de winkelwagen toegevoeg
Wat is Up-selling?
Up-selling vindt plaats als de klant iets koopt, of heeft gekocht, en de verkoper het initiatief neemt om meer van hetzelfde aan te bieden of een duurder alternatief voor te stellen. Bijvoorbeeld een uitgbreider menu.
Bij up-selling koopt de klant een luxer of duurder product dan hij eigenlijk van plan was. Op de productpagina in een webwinkel worden bijvoorbeeld vergelijkbare producten getoond, in een iets duurder segment. Vermeld de voordelen van dit duurdere product en laat de klant weten waarom hij beter dit product kan kopen.
Bij up-selling koopt de klant een luxer of duurder product dan hij eigenlijk van plan was. Op de productpagina in een webwinkel worden bijvoorbeeld vergelijkbare producten getoond, in een iets duurder segment. Vermeld de voordelen van dit duurdere product en laat de klant weten waarom hij beter dit product kan kopen.
De voordelen op een rijtje:
- Een goede manier om klanten te verleiden meer producten in het winkelmandje te leggen
- Een goede manier om meer omzet te realiseren